واردات کالا از چین

واردات کالا واژه شناخته شده ای برای تمام اعضا جامعه است و شاید میتوان گفت هر شخص تا کنون یک بار به فکر واردات کالا افتاده باشد و اولین مقصد برای واردات کالا از چین است.

واردات کالا شامل چند مرحله است که در این متن قصد داریم به طورخلاصه به توضیح این موارد بپردازیم.

  • خرید کالا
  • پرداخت هزینه کالا
  • حمل و نقل کالا
  • ترخیص کالا

خرید کالا

خرید کالا یکی از مهمترین موارد در بحث واردات کالا است که تا حد زیادی تضمین کننده سود شما در واردات است و یافتن یک فروشنده شناخته شده و مطمئن و شناخت کافی نسبت به محصول مد نظر یکی از موارد حیاتی در این امر است.

چگونه خرید خود را امن کنیم؟

خرید کالا در شرایط کنونی جهان بسیار ساده تر از گذشته است، اما همچنان بازرگانان را با چالش های جدیدی رو به رومیکند.

در گذشته  دور بازرگانان برای خرید کالا مجبور به سفر های طولانی به کشور مقصد بودند و در بیشتر موارد خرید کالا بیشتر به صورت مبادله کالا به کالا صورت میگرفت.

میتوانید تصور کنید که این نوع از خرید کالا تا چه حدی بازرگانی و به نوعی واردات کالا پر ریسک بوده است.

ولی ارز بین المللی و امنیت مسیر حمل و نقل و حتی فضای اینترنت خرید کالا را در هر کجای جهان نسبت به گذشته ساده و ساده و حتی ساده تر کرده است.

شما میتوانید با یک بررسی ساده در فضای اینترنت به هزاران هزار فروشنده کالا در سرتا سر جهان دست رسی داشنه باشید و حتی برای تماشای فضای کارخانه تولید کالا وارد یک تور مجازی شوید.

میتوانید با یک زبان مشترک نسبت به برقراری ارتباط با فروشندگاه مختلف ارتباط برقرار کنید و بر سر موارد مورد توافق مذاکره کنید.

حال مشکل کجاست؟

تمامی موارد بالا به نوعی نشان دهنده ساده شدن مسیر خرید کالا را نمایش میدهد، اما همیشه هر پیشرفتی باعث ایجاد مشکلات جدیدی است.

در نظر بگیرید که شما بعد از مذاکره و خرید کالا و تحویل کالا در مقصد متوجه میشود کالای فروخته شده به شما با کالای تحویل شده به شما متفاوت است و یا در تعداد و یا حتی خلوص مواد تشکیل دهنده کالا تفاوت های حاصل شده است.

ما در این بخش قرار نیست با روشهای رو به رو شدن با این مشکل و یا حتی نحوه دعوای حقوقی و روشهای مرجوعی کالا صحبت بکنیم.

ما در این بخش به خیلی قبل تر از تحویل کالا به شما در مقصد برخواهیم گشت و پروسه خرید شما را امن میکنیم.

چینیران شما را در این راه همراهی میکند و به شما خدمات تائید اصالت کمپانی خارجی را ارئه میکند.

تائید اصالت کمپانی چیست؟

تائید اصالت کمپانی یک از فعالیت های شرکت چینیران است که با بررسی سوابق و شرح فعالیت شرکت فعال در چین میتوان تا 90% از اصالت کمپانی خارجی اطمینان حاصل کرد.

در این بررسی که به صورت کاملا رایگان انجام میشود مواردی همچون:

  • سال تاسیس شرکت فروشنده
  • مقصد صادراتی محصولات شرکت فروشنده
  • تعداد کارمندان
  • گردش مالی شرکت فروشنده
  • بررسی سوابق شکایتهای حقوق و مالی شرکت فروشنده

با بررسی موارد فوق میتوان در خصوص اصالت شرکت فروشنده به یک اطمینان کامل دست یافت.

بررسی قیمت از چند شرکت

از گذشته تا به امروز این مطلب مطرح شده است که هر ارزان بی علت و هر گرانی بی دلیل نیست.

هر چند که این مطلب در خصوص اختلافات کوچک قیمتی در خرید خارجی آنچنان ناثیر گذار نیست ولی در صورت مشاهده اختلاف فاهش بین دو فاکتور باید در نظر داشته باشید که حتما به سراغ یک فروشنده سوم بروید تا با بررسی قیمت هر سه شرکت به قیمت نهایی و اصلی کالا دست پیدا کنید.

پرداخت هزینه کالا

پرداخت هزینه کالا از ایران به چین و یا هرجایی در جهان با توجه به تحریم های بین المللی بر سیستم بانکی ایران سالهاست که دچار مشکلات و چالش های فراوانی است.

شاید بارها واژه LC به گوشتان خورده باشد که در واقع مرسوم ترین روش در تماام دنیا برای خرید کالا از کشور دیگر است که در این سیستم بانکی که فروشنده شما در آن حساب دارد بانک طرف قرار داد خود را در کشور مقصد به شما معرفی میکند و شما برای انتقال وجه کالا به شعبه آن بانک در شهر خود مراجعه میکنید و وجه را به حساب مقصد انتقال میدهید، اما تا زمانی که کالا به رویت شما نرسد و تائیدیه اصالت کالا را توسط شما  به بانک ارائه نگردد پول به عنوان امانت نزد بانک مقصد باقی میماندو پس از تائید است که پول واریزی برای فروشنده قابل برداشت است.

اما در ایران به دلیل عدم ارتباط با بانکهای بین المللی و بانکهای داخل کشور امکان ایجاد حساب LC  وجود ندارد.

و این امر خطرات ارسال کالای اشتباه و یا حتی کلاه برداری را تا حد زیادی افزایش میدهد که برای اطمینان از این امر در بخش خرید کالا به طور خلاصه نسبت به امر امن کردن پروسه خرید اقدامات لازم ذکر شد.

از انجایی که تجارت هیچ گاه قابل توقف نیست همیشه راه هایجایگزینی برایپرداخت وجه وجود دارد.

در کشور برای انتقال وجه  کالا چند روش قابل انجام است که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

  • تامین ارز از سامانه نیما
  • تامین ارز از محل ارز شخص
  • تامین ارز از محل صادرات خود
  • تامین ارز از محل صادرات دیگران

تامین ارز از سامانه نیما

تامین ارز از سامانه نیما برای گروه های کالایی 2 در بیشتر موارد قابل انجام است و در این روش پس از ثبت سفارش و تائید آن شما برای دریافت ارز از سامانه نیما باید در صف تخصیص ارز قرار بگیرید که مدت زمان مورد نیاز برای این فرایند بین 2 هفته تا 1 ماه است.

پس از تائیدیه پرونده شما در بانک مرکزی شما در سامانه نیما به فروشندگاه ارز و صرافی های معتبر جهت انتقال وجه ارجاع داده خواهید شد و میتوانید با نرخ توافقی ارز نسبت به خرید ارز خود اقدام کنید.

در بیشتر موارد ارز نیما از محل تعهد ارزی صادر کنندگان کالا تامین میشود که موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز گردانند.

اگر زمان برای شما در اولویت اول نباشد این روش به دلیل اختلاف قیمت ارز آزاد با قیمت ارز در سامانه نیما یکی از بهترین روشهاست.

تامین ارز از محل شخص

در این روش شما با اعلام این موضوع که وجه کالایی که قصد خرید آن را دارید  در خارج از ایران وجود دارد نسبت به خرید کالا و پروسه ثبت سفارش اقدام میکنید.

هرچند که این روش به طور کلی یعنی خرید ارز آزاد از شخص و یا اشخاصی که نسبت به حواله ارز جدا از سیستم بانکی اقدام میکنند و معمولا ارز را از طریق کشور های همسایه مانند ترکیه، عراق، امارات و افغانستان انتقال میدهند.

سالیانه طولانی بانک مرکزی تلاش بر آن داشت تا با ممنوع کردن این روش و مشخص بودن ارز انتقالی در کشور از تقاضای کاذب ارز در کشور بکاهد و به هر نحوی جلوی خروج ارز لز کشور را بگیرد که در نهایت در سال 1399 با اقدام مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت این روش پرداخت به صورت غیر رسمی حذف شده است و امکان تائید ثبت سفارش کالا در صورت اعلام محل ارز از محل شخص وجود ندارد.

تامین ارز از محل صادرات خود

تامین ارز از محل صادرات خود دقیقا مثال به روز شده بازرگانی در 2000 سال گذشته است که تجار کالایی کهدر شهر و یا کشور خود به فراوانی یافت میشده است را به کشوری دیگری برده و چون ارزی بین المللی برای معامله وجود نداشت کالای دیگری را برای کشور خود خریداری میکردند که به آن معامله کالا به کالا نیز میگفتند.

در ایران امروز ما هرچند با آن زمان تفاوت های بسیاری دارد ولی مسئولین برای حل مشکل انتقال وجه بر آن شدند تا به صادرکنندگان کالا این فرصت داده شود که واردات کالا انجام دهند.

برای مثال به صادرکنندگان سیب اعلام شد که میتوانند به ازای صادرات هر تن سیب، 500 کیلو موز وارد کنند.

این امر باعث میل به صادرات بیشتر و کوتاه شدن مسیر طی شده توسط افرادی که قصد واردات کالا را دارند در طبقات تو در تو بانکها و سازمان های مربوطه را در بر داشته است.

هرچند که هنوز در بسیاری از موارد با کج رفتاری بعضی مسئولین و نهاد ها و عدم رسیدگی به تخلفات صورت گرفته شاهد تخلفات بسیاری از صادرکنندگان هستیم که عواقب آن گریبانگیر تمامی واردکنندگان میشود.

برای مثال شخصی قصد واردات کالا از مقصد چین به ایران را دارد و تعهد ارزی این شخص در ازای صادرات خود 100.000 دلار است.

این شخص کالای خریداری شده را که قیمت واقعی آن 30.000 دلار است را با قیمت 100.000 دلار ثبت سفارش میکند و این ثبت سفارش باعث رفع تعهد ارزی این شخص میگردد ولی در آینده اگر شخصی قصد واردات این کالا را داشته باشد باید برای اثبات قیمت خریدی پایین تر از 100.000 دلار که در سوابق گمرک ثبت گردیده وارد راه روهای تو در توی وزارت صمت و اطاق بازرگانی شود تا شاید بتواند نسبت به اثبات قیمت واقعی خرید خود کاری از پیش ببرد.

هرچند این روش یکی از پیچیده ترین روشها در موارد تامین ارز است باید پذیرفت که این روش یکی از بهترین روشها در بحث تامین ارز برای خرید کالا از خارج از کشور است.

تامین ارز از محل صادرات دیگران

این روش هم مانند روش بالاست ولی با این تفاوت که در این روش واردکننده ارز مورد نیاز خود ار از محل صاددرات دیگران تامین میکند.

برای مثال شرکتی که از ایران به چین قیر صادرا کرده است میتواند ارز حاصل از صادرات خود را در اختیار وارد کنندگانی که قصد خرید کالا دارند واگذار کند.

هرچند این روش هم باید زیر نظر بانک مرکزی قرار بگیرد و همچنان دارای خلا های قانونی است، در شرایط کنونی کشور این روش یکی از سریع ترین و بهترین روش های حواله است که امروزتوسط واردکنندگان کالا در حال انجام است.

اشتراک گداری پست در:‌