حمل و نقل کالا از چین به ایران و دبی

یکی از اصلی ترین موارد در واردات کالا امر حمل و نقل آن است. بنابراین داشتن اطلاعات در زمینه حمل و نقل کالا و مراحل انجام آن، امری حیاتی برای واردات کالا می باشد. نکته ای که در حمل و نقل کالا حائز اهمیت و امروزه ذهن تجار گرامی را درگیر کرده، اعتماد و ارتباط با یک شرکت حمل و نقل بین المللی به منظور دریافت قیمت حمل، اطلاع از روند ترخیص کالا از چین و… است. اما پیش ازآن نیاز است شما مواردی را بدانید تا بتوانید بهترین روش را برای حمل و نقل کالای خود در ذهن ترسیم کنید.

حمل و نقل در دنیای امروز به 4 روش کلی تقسیم میشود:

  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل زمینی
  • حمل و نقل ریلی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی بی شک پر کاربردترین و یکی از امن ترین و قدیمی ترین و البته ارزانترین روش ها در حمل و نقل کالا است. حمل و نقل دریایی بیشترین سهم را در تمام جهان از جمله ایران بر دوش میکشد و شاید تا زمان حضور بشر در این کره خاکی در همین رتبه باقی بماند.

حمل و نقل دریایی خود به چند دسته و روش صورت میگیرد که بیشترین آن، حمل به صورت کانتینری و کشتی های کانتینربر است. ولی نباید از کشتی های فله بر که برای حمل و نقل کالا هایی با وزنهای بسیار زیاد که قابل بسته بندی نیستند مانند برنج، گندم و ذرت چشم پوشی کرد و یا حتی کشتی های بالک که برای حمل کالاهای بسیار عظیم استقاده میشوند مانند ماشین الات بسیار بزرگ راه سازی یا دستگاه های خط تولید عظیم که امکان جداسازی آنها وجود ندارد چشم پوشی کرد.

در این بخش عمده توضیح ما در خصوص حمل دریایی به صورت کانتینری است و به نکات مهم و مورد نیاز در این بخش خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در کاهش هزینه حمل و نقل دریایی

بی شک مهمترین عامل در کاهش هزینه های تمام شده کالا در یافتن راهی ارزان تر برای حمل کالاست و دست یابی به این امر تنها با در نظر گرفتن چند نکته ساده قابل انجام است.

  • در نظر گرفتن روش خرید مناسب (terms)
  • انتخاب بهترین بندر برای بارگیری
  • انتخاب بهترین مدل کانتینر برای بارگیری کالا
  • انتخاب خط کشتیرانی مناسب نسبت به مقصد نهایی
  • انتخاب بهترین بندر مقصد

موارد بالا تماما در قیمت تمام شده حمل و نقل کالای شما تاثیر گذار هستند و با رعایت این موارد میتوانید به بهترین قیمت حمل کالا دست پیدا کنید.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی اگر لقب ترین داشته باشد، این لقب به طور حتم  گران ترین و سریع ترین خواهد بود زیرا که حمل هوایی همیشه چه در جا به جایی مسافر چه در جا به جایی کالا گران ترین نوع حمل نقل است و برای حمل کالا های گران قیمت و با وزن کم، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

حمل به صورت هوایی همچنین سریع ترین روش حمل کالا نیز میباشد و باید در نظر داشته باشیم که در خصوص محصولاتی که تاریخ مصرف کوتاهی دارند مانند گل یکی از تنها روش های موجود برای انتقال سریع از کشوری به کشور دیگر استفاده از حمل و نقل هوایی است.

برای حمل هوایی نیز در نظر گرفتن مواردی باعث کاهش هزینه حمل خواهد شد که مانند عوامل تاثیر گذار برای حمل دریایی میباشد که شامل:

  • در نظر گرفتن روش خرید مناسب (terms)
  • انتخاب بهترین فرودگاه برای بارگیری
  • انتخاب بهترین مدل بسته بندی برای بارگیری کالا
  • انتخاب خط هوایی مناسب نسبت به مقصد نهایی
  • انتخاب بهترین فرودگاه در مقصد کالا

حمل و نقل زمینی

این نوع از حمل و نقل کالا بیشتر زمانی رخ میدهد که کشور صادر کننده کالا و کشور وارد کننده کالا مرز دریایی نداشته باشند یا هزینه حمل دریایی کالا برای انتقال از طریق مرز دریایی بسیار دور تر و پر هزینه تر از حمل کالا به صورت زمینی باشد.

برای مثال در بیشتر موارد برای واردات کالا از شرق اروپا و یا حتی ترکیه بهترین روش انتقال از طریق حمل و نقل زمینی است.

هزینه حمل و نقل زمینی کالا بسته به مسافت طی شده توسط خودرو به صورت تن بر کیلومتر محاسبه میشود.

با توجه به تخالت عوامل انسانی در این نوع از حمل و نقل کالا حمل و نقل زمینی در دسته پر ریسک ترین روش های حمل و نقل قرار میگیرد.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی یکی دیگر از روش های حمل کالاست که در واقع امنترین روش حمل و نقل نیز به حساب می اید.

هر چند که مهمترین پارامتر وجودی این روش حمل و نقل وجود خط راه آهن سراسری از مبداء ارسال کالا تا مقصد است که با توجه به دسترسی بسیار زیاد کشورمان با ابهای آزاد این  روش حمل و نقل در تمام تاریخ در اولویت اول قرار نگرفته است.

برای مثال در حال حاضر تنها راه ارسال ریلی کالا از چین به ایران ارسال به صورتی ریلی به کشور قزاقستان است چون نزدیکترین کشور به ایران که به مسیر خط ریلی بین المللی چین دست رسی دارد این کشور است و باید کالا را بعد از رسیدن به قزاقستان از طریق مسیر دریای خزر به بنادر شمالی کشور مانند بندر انزلی ارسال کرد.

اشتراک گداری پست در:‌